Meesterlijke Murals in Heerlen


Ik ben tegenwoordig niet zo vaak meer in Zuid-Limburg te vinden. Dat is waar ik geboren en opgegroeid ben; ik ging in Heerlen naar de middelbare school en ben dan ook vaak in het centrum van Heerlen geweest. Misschien komt het juist doordat ik er opgegroeid ben, maar ik heb Heerlen als tiener altijd als een saaie stad ervaren. Een stad waar toen niet veel te beleven viel, veel leegstand was en men je nakeek wanneer je met paars haar door de straten liep (ja, echt).
Daarom is het denk ik wel goed dat ik er niet meer zo regelmatig kom en me dus kan laten verbazen door al het moois wat er na al die jaren gekomen is, die keer dat ik er wel weer ben. Heerlen heeft me verrast! Ja, het is nog steeds een stad met veel leegstand (terwijl er veel nieuwe winkelpanden gebouw worden...), maar het culturele imago van Heerlen heeft zich erg verbeterd sinds ik er in mijn tienerjaren naar school ging.

Vorige week was ik de hele week bij mijn ouders (je weet wel, Kerst enzo) en was ik onder andere door Serious Request veel in Heerlen te vinden. Ik wist dat er verspreid door Heerlen al een aantal muurschilderingen, zogenaamde murals, waren. Mijn moeder vertelde er me vaak enthousiast over.  Ze vertelde me dat veel murals in het teken van de mijnen staan en dat vond ik interessant.

Vorige week besloot ik om op eigen gelegenheid de Heerlen murals route te lopen en me te laten verwonderen door al het moois dat verstopt zit in de grauwe straten van Heerlen. In deze blogpost een overzicht van mijn favoriete murals, die ervoor zorgen dat er weer kleur op het grijze gezicht van Heerlen komt te staan!


Tegenover theater Parkstad was Johan Moorman tijdens Serious Request bezig aan zijn stuk "LET THE GOOD TIMES ROLL". Een kleurrijk stuk met pasteltinten en grafische vormen.


Mural van een moderne, kleurrijk gasmasker en het bekende kanarietje, het zogenaamde koolpietje, die mee de mijnen in werd genomen. "Koolpiet - forward in time" van Super A en Collin van de Sluijs.


Ik ben gek op heilige figuren en stiekem houd ik wel van occult en duister; een goede omschrijving van deze mural. "Alas! how pitiful" van Faith47.


Hier ben ik heel vaak langsgefietst zonder te zien dat deze er stond! Case gebruikt spuitbussen om fotorealistische kunstwerken te maken en "A miracle elixir" is daar een van.



Deze is één van mijn favorieten! Toen ik door de steeg liep waar deze mural was, wilde ik in eerste instantie doorlopen, omdat ik alleen de lijnen nogal saai vond. maar gelukkig viel mijn oog op het kleine werkje onderaan, waarbij de lijnen overlopen in een mini schilderijtje. Geweldig leuk gedaan, met oog voor detail! "No boundaries" van 1010.


Hier weer een mural van Collin van der Sluijs. "Swinging Birds" is vrolijk en kleurrijk, bijna jammer dat het een beetje 'weggestopt' lijkt op een binnenpleintje in het midden van de stad.


Bij deze rotonde was ik al een hele tijd niet meer geweest, dus het was fantastisch om te zien dat ze het witte stuk beton zo'n kleurrijke transformatie hebben weten te geven. "Trópicos" door Finok. 


Dit is een detailfoto van de foto helemaal bovenaan in deze post. Op het eerste gezicht lijkt deze mural tegenover het politiebureau een mural met willekeurige kleuren en vlakken, maar als je beter kijkt, ga je lichamen en gezichten herkennen in de vormen. "Struggle" van Cyrcle.



Ja, hoor, komt mijn liefde voor heilige figuren weer om de hoek. Maar? Is het nou eigenlijk wel een Maria? Of een moslima? Ik zocht het op en kwam erachter dat kunstenaar Inti in al zijn werken altijd dezelfde figuur gebruikt, genaamd Kusillo. Er ontstond inderdaad een discussie over wat de artiest nou precies wilde uitbeelden, maar Inti reageerde dat iedereen er in mocht zien wat hij of zij wilde zien. "Creed" door Inti.




Ook deze vind ik erg mooi! De details in dit werk zijn schitterend, van alle lijntjes tot de bubbels en het kleurgebruik, werkelijk waar prachtig! "Diversiteit" van Dourone. 


Dit is mijn moeder's favoriet. Ze houdt erg van de mijngeschiedenis van Heerlen en rijdt hier met haar werk elk weekend langs. Ik vind dat het broederschap tussen de mijnwerkers hier mooi wordt weergegeven. Door Super A.


En uiteindelijk deze leuke speling op de big brother camera, hier namelijk gemaakt van felgekleurde post-its. De titel van de mural is "Piñata". Zouden we beveiligingscamera's dan net zo graag willen slaan als een piñata? Ook deze is door Super A.

Als je een kijkje neemt op de website van Heerlen Murals of de facebookpagina van Street Art Heerlen vind je nog meer meesterlijke murals die in Heerlen verstopt zitten. Ik heb ongeveer anderhalf uur over mijn route gedaan en daarbij heb ik lang niet alles kunnen zien!

Ik vind het geweldig dat Heerlen zoveel artiesten de kans geeft om prachtige murals op de Heerlense muren te creëren. Het is eigenlijk zoals de FB pagina van Street Art Heerlen ook zegt; normaal verwacht je street art in grote steden zoals Berlijn of Parijs, maar ook in een relatief klein stadje als Heerlen kan creativiteit bloeien en harten veroveren van de bewoners. Het fleurt de boel niet alleen op, maar zorgt er ook voor dat we beter om ons heen kijken en bewuster worden van onze omgeving.
Ik geniet er in ieder geval van! Hopelijk worden andere Nederlandse steden hier ook gauw door geïnspireerd :)


Tekst en foto's door Fleur Stiels

0 reacties:

Een reactie posten