Generation Emoji

(fotoserie "Get the Emoji look" door Kimi Hammerstroem)

Oké, als zelfs je oma in haar Whatsapp berichtjes met emojis aan de slag gaat, weet je dat er iets aan de hand is. Ten eerste, dan heb je een heerlijk hippe en moderne oma. Ten tweede, als zelfs zij met haar a-technische kennis vol enthousiasme emojis gebruikt, weet je dat emojis de late majority op de Rogers curve bereikt hebben. 
Goed, emojis mogen dan door alle lagen van de maatschappij doorgedrongen zijn, toch is 'het fenomeen emoji' nog steeds hartstikke populair bij jongeren, vaak early adopters. Zij kennen de emojis al jaren en maken er gretig gebruik van, want soms is een emoji 'worth a thousand words'. Maar nu de emojis, zoals we die al jaren kennen, overal in onze levens tevoorschijn komen, zoals op kleding bij Primark, wordt het voor de jongeren tijd dat de emoji aan hun wensen wordt aangepast.

Maak kennis met Generation Emoji:
een generatie van jonge mensen die graag emojis gebruikt, maar dit wel op een originele manier wil doen


Moge het duidelijk zijn dat het gebruik van emoticons op social media zeer populair is. Nu zelfs Facebook reacties door middel van emoticons heeft toegevoegd, wordt het alleen maar duidelijker hoe graag men door middel van emoticons wil communiceren en "hoeveel een emoticon" kan zeggen. Communiceren door middel van emojis werd zelfs zo populair dat er een 'emoji only network' genaamd Emojli bedacht werd, waarbij men alleen op elkaar kon reageren met emojis. Uiteindelijk bleek het een grap te zijn, om de maatschappij duidelijk te maken hoeveel we tegenwoordig met emojis bezig zijn en dat sommigen dus overdreven verslaafd zijn (aangezien 60.000 mensen de app van Emojli downloadde en bereid waren alleen met emojis te communiceren).

Maar goed, de 'normale' emojis kent Generation Emoji ondertussen wel. Ze vinden ze leuk en gebruiken ze, maar zijn ondertussen ook wel eens op zoek naar iets nieuws. Niet verbazend dus dat er steeds meer nieuwe emojis bijkomen, zowel door de originele makers van Emoji zelf (denk aan de verschillende huidskleuren die toegevoegd werden), maar ook steeds vaker door andere bedrijven of zelfs bekende mensen.



Zo kwam Kim Kardashian vorig jaar met de zogenaamde Kimoji; emojis die alles met Kim K. te maken hadden, van haar bekende huilgezicht tot haar blote billen. Voor maar 1,99 kun je de app downloaden en er optimaal gebruik van maken.


Met de Imoji app kun je zogenaamde stickers gebruiken om te versturen in een bericht, maar krijg je ook de kans om van je eigen favoriete afbeeldingen of zelfs je eigen selfies emoticons te maken. Gepersonaliseerde emojis, perfect voor Generation Emoji!



Naast de leuke en fun emojis, zijn er ook steeds vaker emojis met een sterke of mooie boodschap. Zo kwam Vodafone, in samenwerking met Monica Lewinksy in 2015 met de #BeStrong emojis, een hele set emojis die men kon gebruiken om cyberpesten tegen te gaan. Emojis die je naar vrienden die gepest worden kunt sturen, om ze daarmee te laten zien dat je er voor ze bent. Nogmaals, een emoji kan meer zeggen dan duizend woorden, zeker in dit geval.

Ook Always kwam met een nieuwe campagne. Zij vinden dat de bestaande emojis vrouwen typeren als personen die alleen maar met hun haren en nagels bezig zijn en vinden het jammer dat veel emojis een man laten zien (bijvoorbeeld bij de sporten). Dit zou jonge meisjes minder zelfvertrouwen geven en daarom startte ze met #ZoalsEenMeisje, een hashtag die meiden kunnen gebruiken om aan te geven welke vrouwelijke emoji zij graag willen zien. Bekijk de video hier.



Ook de andere maandverbandfabrikant Libresse is bezig met emojis, maar dit keer gaat het om de Femoji's; emojis die over de menstruatie gaan. Libresse vindt namelijk dat menstruatie nog steeds teveel als taboe wordt gezien. Met de Femoji's kunnen vrouwen en jonge meiden op een "praktische en leuke manier" over hun menstruatie praten. De emojis bestaan nog niet, maar Libresse is online een petitie gestart om de emojis voor iedereen beschikbaar te krijgen.



Echter wordt het niet altijd gewaardeerd als bedrijven of personen door middel van emojis toenadering zoeken tot Generation Emoji. Hillary Clinton vroeg vorig jaar via Twitter aan mensen om hun mening over studieschulden te uiten door 3 emojis te gebruiken (voor haar presidentscampagne). Goed, er kwamen wat reacties, maar de meerderheid maakte haar belachelijk (ja, ook door emojis). Op Reddit reageerde gebruikers met de "how do you do, fellow kids?" meme en photoshopte die afbeelding zelfs met haar hoofd erop.


Of het echt nodig is om zoveel verschillende soorten emojis aan te prijzen, dat is natuurlijk de vraag.

Ik vind het onnodig, maar goed, ik pas zelf dan ook niet binnen Generation Emoji. Als trendwatcher hoef ik het niet altijd met een hype of trend eens te zijn, maar moet ik het wel kunnen begrijpen. 


Vanuit hun perspectief gezien kan ik begrijpen dat ze het leuk vinden om zichzelf te uiten via emojis, maar of het communicatie nou echt verbeterd of makkelijk maakt? Generation Emoji zal de leuke, luchtige emojis eerder accepteren en vaker gebruiken dan degene met een zware boodschap. Echter, emojis zijn wel hun manier om zichzelf te uiten, dus waarom ook niet? Laat de hype waarbij alles en iedereen opeens een eigen soort emoji moet hebben maar lekker komen, dan zullen we vanzelf zien hoe Generation Emoji die zullen aanvaarden.Eén ding staat wel vast: deze generatie weet zichzelf ontzettend goed te uiten met emojis.

0 reacties:

Een reactie posten