Het is altijd leuk en interessant om te zien wat bedrijven verzinnen om hun producten op een originele manier te promoten. Trends die hierin zichtbaar zijn, zijn bijvoorbeeld het steeds vaker organiseren van guerrilla campagnes. Denk aan de video van een aantal jaar geleden waarbij een rode knop midden op een plein werd gezet, met daarboven een bord: "Push to add drama." De dappere zielen die op de knop durfden te drukken, wisten vervolgens niet wat ze meemaakten. Het hele plein veranderde plotseling in een achtereenvolging van dramatische gebeurtenissen met acteurs. Uiteindelijk bleek de straat campagne een marketingstunt van de Belgische zender TNT te zijn.
Een andere trend in de marketingwereld, lijkt het gebruiken van (online) helden. Celebrities worden al jaren ingezet in (tv) commercials om mensen aan te spreken, maar deze trend van (online) helden staat veel dichter bij ons. Het zijn normale mensen, zoals jij en ik, die producten van een bedrijf op een zo'n natuurlijke manier aanprijzen. Het is herkenbaar, identificeerbaar en daardoor een fijnere manier om reclame te accepteren. Denk aan vloggers die knutselproducten van de Hema gebruiken in een DIY schoolspullen video. Of een grappige videomaker die in een korte Vine video zijn relatie met zijn nieuwe Samsung smartwatch laat zien.
Ook het Japanse bedrijf Sanrio doet mee met deze trend. De makers van de bekende figuurtjes als Hello Kitty en My Melody introduceerden een aantal weken geleden namelijk de Sanrio Boys (Sanrio Danshi). Een groep van vijf jonge highschool jongens, die samen het Twitteraccount @Sdan_sanrio delen en alle vijf fan zijn van de Sanrio karakters. Iedere jongen heeft zijn eigen favoriet en deelt graag berichten of foto's over zijn favoriete Sanrio producten op het Twitteraccount.
De vijf anime jongens zijn fictief, maar de zogenaamde selfies en zelfgemaakte foto's laten je geloven dat het om een "echt" Twitteraccount gaat, van echte jongens. Met ieder een eigen persoonlijkheid, ieder eigen voorkeuren en foto's die ze zelf gemaakt zouden kunnen hebben. De producten waarvan ze foto's maken of waarover ze tweeten, zijn daadwerkelijk echte producten van Sanrio.
En dat is ook precies wat Sanrio wil doen. Op deze manier willen ze laten zien dat hun producten ook bij jongens geliefd kunnen zijn, maar willen ze ook op een andere manier reclame maken. We kennen de reclames met bekende mensen ondertussen wel. Sanrio haalde inspiratie uit de foto's die fans van hun producten op Instagram of Twitter zetten en creëerde hun eigen 'fan groep'. Een groep jongens waar jonge meiden dan weer fan van kunnen worden. (Fans die fan worden van Sanrio fans, snap je hem nog?)
Het zijn dan misschien geen echte personen, maar toch vind ik deze manier van reclame maken oprechter en vertrouwder dan reclames met celebrities. Als ik naar deze afbeeldingen kijk, herken ik mezelf erin. Ik zou ook foto's van mijn nieuwe sokken van Sanrio online zetten en deel ook graag leuke foto's van nieuwe spullen die ik heb gekocht. Door de 'foto's' waarop de jongens samen iets aan het doen zijn, wil Sanrio het als hele normale, echte jongens over laten komen. Ja, ze zijn fan van Sanrio, maar hebben daarnaast ook andere interesses. Gaan samen eten, maken selfies met elkaar en delen deze dus vervolgens op Twitter.
Het is een originele manier om personen die herkenbare dingen doen en foto's online zetten die jij ook online had kunnen zetten te gebruiken voor je marketing. Online helden die fictief zijn dus, maar nog steeds oprecht overkomen.
Lees meer over de persoonlijkheden en favorieten van de Sanrio Boys hier. (Engels vertaald).
All images copyright by Sanrio
0 reacties:
Een reactie posten