Journalistiek anno nu: seeing is believing

(Afbeelding van Chornobyl 360)

Media is er om ons op de hoogte te stellen van alles wat er in de wereld gebeurt. Door globalisering is het makkelijker geworden om door media te weten wat er aan de andere kant van de aardbol gebeurt. Op die manier is media fijn en informatief. Maar media is ook verraderlijk.

Zo kunnen mediaproducenten nieuws manipuleren door te knippen in toespraken, foto's uit hun context te halen en de uitspraak van een bekend persoon een compleet andere lading te geven. De media kan mensen manipuleren en zaken uitvergroten of juist wegwuiven.
Het is dus niet zo raar dat steeds meer mensen journalistieke media niet meer vertrouwen of ongeloofwaardig vinden. De bekende uitspraak 'zien is geloven' komt dan al snel naar voren. Maar ja, hoe kun je nieuws uit bijvoorbeeld Syrië zelf meemaken om het te geloven?

Technologie is daar een oplossing voor! Uiteraard kan niet iedereen naar een oorlogs-of rampengebied gestuurd worden om met eigen ogen te zien hoe het er daar aan toe gaat. Maar met moderne technologie kun je die gebieden wel naar de mensen halen. Zo zijn er al verschillende instanties die virtual reality inzetten om nieuws aan mensen bekend te maken en om het verhaal te vertellen zoals het is; door mensen zelf middenin het verhaal te zetten.

 (Afbeelding van Chornobyl 360)

Zo staat momenteel het Chornobyl 360° project op Kickstarter. Een project waarmee mensen door middel van 360° camerabeelden en virtual reality zelf af kunnen reizen naar het nog altijd gevaarlijk Chernobyl, waar dertig jaar geleden een kernramp plaats vond. De documentaire over de stad laat mensen in vogelvlucht over het gebied zweven en laat men plaatsnemen tussen de uitgestorven gebouwen. Door interactieve features kunnen mensen zelf kiezen waar ze naartoe 'lopen' en kunnen ze met eigen ogen zien hoe het er nu uitziet. 

Dit om te laten zien hoe het nu in Chernobyl is en om ervoor te zorgen dat "toekomstige generaties kunnen leren van de fouten uit het verleden". De documentaire zal in app vorm verschijnen en voor vrijwel alle VR headsets te gebruiken zijn.

(Afbeelding via Ryot VR)

Een ander voorbeeld van journalistiek waarbij gebruik wordt gemaakt van VR is Ryot VR, een nieuwssite die in 2012 werd opgestart en sinds kort samenwerkt met The Huffington Post om nieuws ook met VR te kunnen tonen. Elke maand worden er twee verhalen gedeeld; korte films of documentaires, opgenomen met 360° camera's die gaan over actuele onderwerpen van over de hele wereld. Deze verhalen zijn zowel via de website als via de app te bekijken, waarbij de app werkt bij vrijwel alle VR headsets. Zo zijn er verhalen over de gruweldaden in Syrië waarbij je zelf door een oorlogsgebied kunt "lopen" of kun je zwemmen met dolfijnen om vervolgens actie te kunnen ondernemen tegen dolfijnjagers.

(Afbeelding van Ryot VR)

Deze 'nieuwe' manier van nieuws tot je nemen zorgt ervoor dat mensen een completer beeld krijgen van hoe een verhaal in elkaar zit. Ze zien niet slechts de korte beelden die op het journaal worden getoond, maar kunnen er voor een tijdje zelf zijn en zelf bekijken hoe het er daar uitziet of aan toe gaat. 
Natuurlijk kan er door de documentairemakers nog steeds gesjoemeld worden met beelden of kan slechts één kant van het verhaal belicht worden, maar deze vorm van journalistiek is er wel een waarbij de mens meer betrokken kan raken met nieuws.

Virtual reality wordt groot, heel groot. Er zijn veel voorspellingen waarbij VR deel gaat uitmaken van ons dagelijks leven; ook Facebook ziet er toekomst in. Toch wordt er nog vaak gezegd dat VR vooral op entertainment gebied groot gaat worden. Voorbeelden als deze geven aan dat VR veel meer is dan dat en ook op het gebied van journalistiek waarde kan bieden. 

0 reacties:

Een reactie posten