Rijksmuseum #hierteekenen

(Foto: Bibi Veth via Rijksmuseum.nl)

Wat doen veel mensen tegenwoordig bij een concert? Wat doen toeristen als ze bij de toren van Pisa zijn? Wat doen vrijwel alle bezoekers van het Louvre wanneer ze bij de Mona Lisa zijn?
Het antwoord op al deze vragen is: het moment vastleggen met een camera of mobiele telefoon. Daar is niks mis mee, maar vaak gaat er een moment verloren. Want wanneer er snel een foto of video wordt gemaakt, wordt er eigenlijk geen aandacht besteed aan dat wat men op dat moment meemaakt of ziet.

Natuurlijk is het leuk om thuis de foto's terug te kijken van al die prachtige schilderijen van het Rijksmuseum, maar hebben bezoekers tijdens het maken van die foto's überhaupt wel zelf naar de kunstwerken gekeken? Of alleen via de lens van hun camera? Het Rijksmuseum in Amsterdam zag dat mensen steeds vaker vluchtig een kunstwerk bekijken, er een foto van maken en vervolgens geen echte aandacht meer aan de kunst besteden. Dat moest anders kunnen!

(Foto: Bibi Veth via Rijksmuseum.nl)

Daarom wil het Rijksmuseum ervoor zorgen dat bezoekers beter, aandachtiger kijken naar al het moois in het museum. Letten op details en gezichten van afgeschilderde personen. Niet zomaar een foto nemen, maar echt kijken naar de kunst. Dit doen ze door de campagne #hierteekenen, waarbij bezoekers op zaterdagen een potlood en schetsboekje kunnen krijgen en worden gestimuleerd om geen foto's te maken van de kunst, maar om het zelf te tekenen. Dan pas ga je een werk echt zien, letten op kleine dingen en jezelf afvragen wat je nou mooi vindt of juist niet.

Het lijkt zo'n simpel concept (en dat is het eigenlijk ook), maar het is van grote waarde. Het zorgt ervoor dat mensen bewuster kunst ervaren en zelf ook creatief bezig zijn. Op die manier wordt er kunst gemaakt tussen de kunstwerken!
De campagne was in 2015 een groot succes; het bereikte tot nu toe meer dan 50.000 bezoekers die zelf aan de slag gingen met de tekenmaterialen en daardoor hun eigen beleving met de kunstwerken creëerden.

Een perfect voorbeeld die bij de trend Bewuste Beleving past. De beleving van de kunst wordt hier letterlijk bewust gemaakt; ga maar met je potlood op je eigen manier de Nachtwacht natekenen. Mensen aandachtig en bewust naar iets laten kijken is een kunst en het Rijksmuseum heeft dat op deze manier goed kunnen verwezenlijken.
Eén ding is zeker: mij kun je binnenkort met mijn schetsboekje spotten in het Rijksmuseum!


Tekst door Fleur Stiels


0 reacties:

Een reactie posten