(afbeelding via Pinterest)
Tegenwoordig lijkt het Christendom, of geloof in het algemeen, voor velen ouderwets. "Op zondag naar de kerk, daar hebben we geen tijd voor, bidden vinden we niet nodig en de Bijbel is een oud en suf document." Ik ken genoeg mensen die zo over het geloof denken en er dus ook niet mee bezig zijn. Ikzelf ben niet gelovig, maar vind het Christendom ontzettend interessant. Christelijke beelden en schilderijen intrigeren me, maar de Bijbelse verhalen fascineren me nog het meest. Terwijl die verhalen al eeuwenoud zijn en de meesten sommige verhalen zullen kennen, wordt het aantal mensen dat gelovig is en daadwerkelijk de Bijbel leest steeds kleiner.
Om het Christendom een beetje van het suffe imago af te helpen, kwam vorig jaar februari al het tijdschrift JEZUS uit, een magazine over, jawel, Jezus himself. Hier werd erg enthousiast op gereageerd. Dat was al een mooie stap in de richting van het moderne Christendom, maar ik kwam nog een signaal tegen, een waarvan ikzelf erg gecharmeerd van ben.
Sinds vorig jaar september is er namelijk het NT Glossy: de Bijbel in een nieuw jasje, namelijk prachtig vormgegeven en gegoten in de vorm van een modern magazine. Door Lentemedia gemaakt is NT Glossy een hippe versie van de Bijbel, met de tekst van het Nieuwe Testament en afbeeldingen die geweldig goed bij de tekst passen. Op deze manier is het niet suffig of moeizaam meer om de Bijbeltekst te lezen.
Naast de wonderlijke designvormgeving van het tijdschrift heeft het nog iets speciaals; met een bijbehorende augmented reality app kun je delen van het tijdschrift namelijk tot leven laten komen. Zo verschijnt er een filmpje van een zandtekenaar wanneer je een bladzijde scant, om met video het verhaal nog levendiger te maken (video via Lentemedia).
Een blad als deze zal niet alleen mensen aanspreken die al bekend zijn met de Bijbel, maar ook mensen die gewoon houden van interessante verhalen die mooi zijn vormgegeven en aantrekkelijk te lezen zijn. De Bijbel is niet langer saai, maar wordt op deze manier aangenamer voor velen. Wellicht is op deze manier de drempel ook niet langer hoog om het Nieuwe Testament eens door te nemen.
Een magnifiek voorbeeld van de trend Creatieve Communicatie. Iets met een ouderwets imago een nieuw jasje geven en daardoor meerdere mensen weten te bereiken, door middel van mooie vormgeving en technologie. Ik weet wat ik vanmiddag bij de kiosk of supermarkt ga halen!
0 reacties:
Een reactie posten