Boekenwerelden van Circus Patz


Ik ben mijn hele leven al een boekenfan geweest. Ik heb op vroege leeftijd goed leren lezen en heb zelf dus al heel wat boeken verslonden. Maar door de drukte tijdens de middelbare school en mijn opleiding en door de interesse voor andere hobby's, heeft het lezen van 'niet studie gerelateerde boeken' de afgelopen jaren nogal stil gestaan. Echter, een aantal weken geleden ben ik begonnen met een nieuwe opdracht voor een uitgever. Deze uitgever geeft ook Young Adult boeken uit, een genre dat de afgelopen jaren steeds meer populariteit heeft gewonnen, ook bij mijzelf. Door een opdracht voor deze uitgever te doen, ben ik zowel bewust als onbewust steeds op zoek naar leuke en interessante signalen die te maken hebben met de boekenwereld.

Toen ik een aantal weken geleden dus de Swan Market in Tilburg bezocht en hier de prachtige stand van Circus Patz vol zag staan met boeken, werd mijn aandacht meteen getrokken. De zogenaamde CP Pop-up Avonturenwinkel was voorzien van boeken met prachtige kaften, wereldbollen, schatten in potjes, wonderbaarlijke (schat)kaarten en reiskoffers. Achter al dit moois stond de circusdirecteur himself, Patz van der Sloot (mét charmante baard!), die me vol enthousiasme graag vertelde over de werelden die Circus Patz creëert. Want dat is wat ze doen; ze maken geen boeken, maar werelden om in weg te dromen en waar kinderen zelf de hoofdrol in kunnen spelen.



Zo heeft Circus Patz, als zelfstandige uitgeverij, al verschillende verhaalwerelden weten te maken. Velen op transmedia gebied; personages die elkaar ontmoeten in elkaars verhaalwereld, met aanvullende "schets rugzakken" en "ontdek koffers" voor de lezers om zelf mee te ontdekken. Zo ben ik zelf helemaal weg van de "Hoe jij..." ontdekavonturen-serie, een beleving voor kinderen van 4 tot 9 jaar. Deze serie bestaat uit twee boeken met ieder een eigen wereld, maar met een gemene deler: in elk verhaal is de lezer het hoofdpersonage! De lezertjes kunnen helemaal zelf bepalen hoe het verhaal loopt en in welke volgorde het boek gelezen wordt. Dit kan namelijk met behulp van de kaarten en landkaart die bij de boeken meegeleverd worden.

Zo gaat één verhaal over kapitein Klots die met zijn schip allerlei eilanden wil ontdekken op zee. De lezer bepaalt met windrichtingen op de kaarten en de landkaart naar welk eiland koers wordt gezet en zo ook welk hoofdstuk van het boek gelezen wordt. Een geheel eigen ontdekkingsreis dus!

(afbeelding via Circus Patz)

De leuke elementen van deze serie zijn de transmedia factoren en de hele beleving die erbij komt kijken. Het is een transmedia productie omdat alle onderdelen van de serie aanvullingen op het verhaal zijn, waardoor alle losse onderdelen elkaar kunnen versterken (zie het duidelijke overzicht hieronder dat door Circus Patz zelf is gemaakt). Zo worden de verhalen dus uitgebreid met luisterboeken, enorme landkaarten,  een adventure suitcase en een sketchbook backpack, maar zijn het ieder op zichzelf staande verhalen. Sinds mijn minor Transmedia Storytelling afgelopen halfjaar ben ik erg gecharmeerd geraakt van producties zoals deze, die veel meer bieden dan een verhaal alleen.

Zoals ik hierboven al noemde, speelt beleving een hele grote rol in deze serie. De lezer kan compleet opgaan in de verhaalwereld, onder andere doordat de regie geheel in zijn of haar handen wordt gelegd. Lezertjes kunnen zelf bepalen welk avontuur ze gaan beleven op welk eiland en kunnen dit ervaren door met de kaarten en landkaart te spelen. Door de uitbreidingen van grotere landkaarten (ook te zien op de eerste foto's, kijk maar hoe groot!) en speelgoed zoals het avonturenkoffer, is het voor kinderen mogelijk om helemaal opgeslokt te worden door deze wonderlijke wereld.

(afbeelding via Circus Patz)


De complete stand van Circus Patz op de markt droeg ook nog eens bij aan de gehele beleving. Het verhaal begon namelijk al bij de stand (en verkoper!) zelf; de globen en koffers lieten al zien dat er aan een reis begonnen kon worden. Daarnaast zijn de boeken zelf werkelijk prachtig, vol met mooie illustraties en leuk geschreven verhalen. Een geweldige mogelijkheid om je kind al op jonge leeftijd een belevingswereld te laten ervaren, waarbij ze op eigen wijze ontdekken en op avontuur gaan.

Ahoy Kapiteint Klots, ik zal gauw genoeg ook aan boord komen om mee te gaan op ontdekkingsreis!


Tekst en foto's (tenzij anders vermeld) door Fleur Stiels


0 reacties:

Een reactie posten