CONCEPTSTORE: TIEN Tilburg


Vorige week was mijn goede vriendin Renee bij mij in Tilburg en wilden we de leuke straatjes in Tilburg verkennen. In eerste instantie lijkt Tilburg saai, maar als je weet waar je moet zijn om de leuke plekjes te ontdekken, wordt de stad ineens een stuk interessanter! Zo is de Spoorzone een heel toffe plek in ontwikkeling en ben ikzelf heel erg fan van alle kleine straatjes rondom de Heuvelstraat, de grote winkelstraat. In die kleine straatjes liggen veel waardevolle en alternatieve winkeltjes en cafeetjes, waar je de aardigste mensen tegenkomt en net die andere kant van Tilburg kunt zien.

Via Facebook had ik al gehoord dat TIEN, een nieuwe conceptstore, zich had gevestigd in de Nieuwlandstraat en vorige week voor het eerst haar deuren opende. Toen ik op hun Facebook pagina een interview las en foto's zag, wist ik gelijk dat ik daar heel graag een bezoekje wilde brengen. Renee en ik gingen er uiteraard naartoe.



Helaas was het die dag een beetje donker en regenachtig, waardoor mijn foto's ook wat donkerder zijn. Echter, de sfeer in TIEN en de vrolijke verwelkoming van Jantien, de eigenaresse, maakten al heel veel goed.  TIEN was kleiner dan ik had verwacht, maar daardoor wel knus en intiem. Er staan kleine tafeltjes waar je met z'n tweeën koffie of Fentimans limonade kunt drinken. Ook kun je er een hapje eten, waarbij het iedere keer een verrassing is wat TIEN te bieden heeft, aangezien ze samenwerken me lokale ondernemers zoals bakker Bikken en Bakken
Zelf vind ik de raamschildering heel tof en natuurlijk de vloer! Als je binnenkomt, is deze mintgroene vloer namelijk het eerste wat je opvalt. Die kleur heeft TIEN in heel de winkel met accenten terug laten komen.



De spullen die ze bij TIEN verkopen zijn prachtig en een mooie mix van nieuw design, handwerk en vintage. Tussen al deze creaties staan grappige cactusjes verstopt, die ook allemaal te koop zijn. Menig cactusliefhebber kan hier haar hart ophalen dus! Er zijn echte schatten in de conceptstore te vinden. Van de mooie hebbedingetjes van Doing Goods tot de wonderschone woonaccessoires van  À la. Ook de prachtige accessoires van Dohtt en vooral de houten kunstwerken van Tess Olly vond ik helemaal geweldig!



Bij TIEN vond ik het echt gezellig. Het is een totaal andere conceptstore dan Make My Day in Nijmegen (van mijn vorige blogpost), maar door de knusheid en sympathie van Jantien, voel je je er wel heel fijn en welkom. Renee en ik besloten om er nog iets te drinken en we hebben gezellig met Jantien kunnen praten over het opzetten van de winkel. Het heeft natuurlijk de nodige moeite gekost, maar het resultaat mag er dan ook zeker zijn! 

Door de combinatie van mooie spullen, een gezellige plek om te lunchen en de persoonlijke benadering van het personeel is het een goed gevormd concept. Het was slim om TIEN zo klein te houden en niet in een groter pand te gaan, want dat had de intimiteit en gezelligheid verkleind. Ook het idee om de samenwerking aan te gaan met lokale food ondernemers is slim, om zo geen standaard "saaie" menukaart aan te bieden, waardoor mensen terugkomen en benieuwd zijn wat ze de volgende keer te eten krijgen. Daarnaast zijn de producten gewoon van mooie kwaliteit en is het fijn om te zien hoe TIEN op deze manier ook kleinere kunstenaars en ondernemers de kans geeft op verkoop en bekendheid.




Zelfs de chocolaatjes zijn helemaal in TIEN stijl, hoe leuk?!

Ik moet zeggen, ik ben helemaal fan van TIEN! Het is super om te zien dat ook Tilburg toch dit soort leuke initiatieven trekt en dat er genoeg mensen zijn die dit ook daadwerkelijk kunnen waarderen. Tilburg heeft zelfstandige ondernemers als deze nodig, want het vormt Tilburg zoals de stad graag wil zijn: creatief en verfrissend. Ik denk in ieder geval dat ik de nodige lunchafspraakjes hier wel zal plannen; de volgende is al aankomende vrijdag!

Eeeennn... Natuurlijk vind ik het wel zo leuk om even trots te laten zien dat Renee en ik (van de achterkant) op de Instagram van TIEN te zien zijn :)



Tekst en foto's door Fleur Stiels (behalve de Instagram foto)

0 reacties:

Een reactie posten