Trend: techsire


Waarom kiezen mensen voor een zelfscanner in de supermarkt? Waarom verdwijnen papieren treinkaartjes en worden deze vervangen door een OV-chipkaart? Waarom verkiezen mensen een E-book boven een echt boek?

Afgelopen maart heb ik een eigen trendrapport geschreven over de trend TECHSIRE, waarin vooral weak signals een grote rol spelen. Deze weak signals geven namelijk perfect weer hoe onze samenleving langzaam aan het veranderen is. Graag deel ik wat meer informatie over deze trend die ik totaal zelf vormgegeven heb. Komende tijd wil ik het rapport verder uit gaan werken en aan blijven vullen met actuele voorbeelden en ontwikkelingen. Deze zal ik uiteraard op dit blog met jullie delen. 

Gezien mijn grote interesse voor technologie en trends die hierin een rol spelen, is dit rapport veel voor me gaan betekenen. Het is als het ware een soort startdocument geworden waarmee ik mijn expertise op het gebied van technologie wil gaan ontwikkelen. Tech trends zijn trends die mij fascineren, vaak door de ethische kwesties die aan technologie vastzitten. 

In deze blogpost laat ik slechts een klein deel van het rapport zien. Mocht je interesse hebben in het gehele rapport, of graag meer informatie willen hebben, dan kun je me altijd een mail sturen! 


Tijdens mijn drie jaar studeren bij ILS ben ik zo ontzettend veel technologische signalen tegengekomen. Niet verrassend, in de huidige Technologische Renaissance, waarbij technologie en digitaliteit een steeds grotere rol in onze maatschappij zijn gaan spelen. Wel is het opvallend dat hier signalen tussen zitten over de meest simpele, alledaagse objecten of handelingen die door middel van technologie makkelijker of handiger worden gemaakt. Ik vroeg me af: is het bij dit soort banale dingen echt nodig om er technologie aan toe te voegen?

Hebben wij, de mensheid, zo'n verlangen naar technologie dat we vrijwel alles door computers en robots willen vervangen? Worden we langzamerhand verslaafd aan technologie en willen we daardoor alleen maar meer, meer, meer?

Dat technologie de huidige samenleving verandert is een feit. Het is echter interessanter om te kijken naar hoe mensen en hun gedrag veranderen door (het verlangen) naar technologie.
De meest kleine handelingen worden vervangen door technologische methoden en alternatieven. Er was een tijd dat mensen technologie nog eng vonden en het niet wilden accepteren, maar die fase zijn we al lang voorbij. Mensen verlangen naar technologie. De acceptatie is geweest en de stap van het 'verliefd worden' is voltooid. Mensen hebben kennis gemaakt met technologie en houden ervan, verlangen naar meer. Wij willen technologie in ons leven!

Verlangen naar technologie in deze samenleving is een feit. TECHSIRE is een feit.



In deze blogpost laat ik slechts een deel van één subtrend zien, namelijk EMO-SOCIAAL. De verdere uitwerking van de subtrends is in het gehele trendrapport te vinden.





Nogmaals, de signalen in dit rapport zijn al iets verouderd, maar daardoor niet minder interessant. Het is een feit dat mensen van technologie en al haar mogelijkheden houden. Technologie kan ons socialer maken, kan ons emoties laten ervaren. Het kan ons helpen bij vervelende of moeilijke dingen en taken overnemen die voor mensen te gevaarlijk zijn. Technologie kan ons gezond houden, mensenlevens reden en sommigen weer nieuwe hoop geven. Het kan een jonge generatie nieuwe inzichten geven en helpen bij hun ontplooiing.

Technologie is iets moois, iets wat zeker weten gekoesterd moet worden. Zolang wij mensen er niet te ver in doorslaan, kan technologie ons leven in positieve zin veranderen.



Alle tekst door Fleur Stiels



0 reacties:

Een reactie posten