Woordenschat: interview Layla Alizadah


In een tweedelige blogpost laat ik jullie kennismaken met twee Young Adult auteurs; zogenaamde "Woordenschatten". Dit omdat het beide schatten van mensen zijn en ze geweldig goed met woorden om kunnen gaan. Ik interviewde deze auteurs over hun laatste nieuwe boek en was benieuwd hoe bepaalde trends en ontwikkelingen terug zouden komen in hun verhaal. In deze blogpost, het verhaal van Layla Alizadah en haar debuut met Kleermakerszit.

Ik ontmoette de 22-jarige Layla al eerder toen ik door uitgeverij Clavis werd uitgenodigd voor een etentje in het Afghaanse restaurant van Layla's broer in Tilburg. Ik had haar nog nooit eerder ontmoet, maar ik werd enthousiast en warm door haar ontvangen. Die avond vertelde ze hoe het was geweest om haar eerste boek te schrijven en hoe het voor haar voelde om haar verhaal aan het grote publiek te presenteren. Ik vroeg haar of ik haar later mocht interviewen, volmondig zei ze ja.

De keer daarna, toen ik haar ontmoette voor het interview, was het een spannende periode: Kleermakerszit zou eind november uitkomen, maar Layla wist nog niet precies wanneer. Ze was zelf veel bezig met promotie en was erg blij dat ik haar als eerste over haar boek interviewde. Inmiddels is het boek uit en in verschillende boekhandels en webshops te verkrijgen. Layla was natuurlijk ontzettend trots op haar eerste boek! Zie hier het verhaal achter Kleermakerszit:



Kleermakerszit gaat over de zeventienjarige Lucy, een spontaan meisje dat geniet van de kleinste dingen. Als haar vader overlijdt, weet ze niet meer wat ze met zichzelf aan moet. Ze probeert om haar leven weer op te pakken en uit de put te komen, maar dat gaat niet gemakkelijk. Ze beland in allerlei problemen en neemt soms de verkeerde beslissingen, die niet altijd goed voor haar aflopen...

Kleermakerszit klinkt als een heftig verhaal. Welke actuele thema's die spelen in de maatschappij komen terug in je verhaal?
Dan denk ik toch aan drankgebruik, maar ook depressie. Ik heb het gevoel dat een thema als depressie meer en meer begint te spelen en dat mensen daar steeds "makkelijker" mee naar buiten komen. Je hoort tegenwoordig zo vaak dat mensen niet lekker in hun vel zitten, dat ze last hebben van schommeling van hun emoties. Daarom zal het verhaal meerdere mensen ook aanspreken. Het is een verhaal dat dichterbij je staat dan je denkt, dingen die in het boek gebeuren zouden in je omgeving ook echt kunnen gebeuren. Het is een heftig verhaal, maar er zitten veel elementen in die herkenbaar kunnen zijn.

Zitten er dan ook elementen in die je zelf heb meegemaakt of die mensen in je omgeving meegemaakt hebben?
Ik denk nooit dat je iets kan schrijven zonder invloed van iets wat je gezien, gehoord of meegemaakt hebt. De grote thema's in het verhaal zijn wel verzonnen, maar kleine dingetjes van mezelf zitten zeker in het verhaal. Het schrijven van dit verhaal is ook mijn uitlaatklep geweest, ik heb er een stukje van mezelf in kunnen stoppen. Ik denk dat iedere schrijver dat wel doet.

Waar staat de titel "Kleermakerszit" voor?
De eerste herinnering die Lucy van haar vader heeft, is dat hij haar de kleermakerszit leert. Het lukt haar op dat moment niet, waarop haar vader zegt: 'Lucy, als je hard genoeg probeert en blijft oefenen, dan gaat het lukken'. Daarna, bij elk probleem in haar leven, denkt Lucy terug aan die wijze les van haar vader die haar op zulke momenten boven water houdt. Dit wordt langzaam in het verhaal steeds duidelijker.

Vond je het lastig om in deze digitale samenleving een boek uit te brengen?
Niet lastig, maar wel jammer. Ik geef echt om boeken en daarom zou ik het zonde vinden om zelf een e-book uit te geven. Een e-book of lezen op een tablet is niks voor mij. Ik houd van oude stijl lezen, ik wil het boek vast kunnen houden! Ik denk dat het e-book in het begin spannend was als nieuw gadget, maar dat de populariteit daarvan steeds minder begint te worden.

Layla vol trots met de allereerste exemplaren van haar boek. "Ik ben officieel schrijfster."

Denk je dat lezers zich gemakkelijk kunnen identificeren met Lucy?
Weet ik niet zo goed, iedere persoon is natuurlijk verschillend. Lucy is wel real, ik denk dat jonge meiden zich daardoor wel goed met haar kunnen identificeren, omdat ze bezig is met dingen die echte meiden van haar leeftijd ook bezighouden. Ze zet bijvoorbeeld de muziek keihard op, heeft een vriendje of wordt chagrijnig tegen haar moeder. Allemaal dingen die haar tot een echt en levendig persoon maken.

Heb je bewust een Young Adult boek geschreven?
Nee, voor mij was het ook hartstikke nieuw. Ik wilde gewoon een verhaal schrijven en stond er niet bij stil dat het ooit een boek zou worden. Omdat Lucy een jonge meid is, valt het verhaal binnen Young Adult, maar ik heb niet bewust een Young Adult boek geschreven. Ik heb het als uitlaatklep voor mezelf geschreven, maar ik hoop wel dat jongeren even hun eigen realiteit los kunnen laten en troost bij Lucy kunnen zoeken. Lucy heeft voor mijzelf ook voor troost gezorgd en daarom wil ik dat graag doorgeven.

Toen je jong was ben je samen met je familie uit Afghanistan naar Nederland gevlucht. Dit vermeld je ook op je blog en in de preview van Kleermakerszit. Momenteel zijn vluchtelingen natuurlijk een heel actueel onderwerp. Wil je mensen bewust maken van je achtergrond?
Toen ik een tijd terug naar een bijeenkomst ging voor burgemeesters en wethouders van Noord-Brabant, georganiseerd door de heer Wim van de Donk, werd inderdaad wel de nadruk op mijn afkomst gelegd. Dit om te laten zien wat vluchtelingen ook in Nederland kunnen bereiken. Ik ben niet in Nederland geboren en heb dit boek niet in mijn moedertaal geschreven, toch heb ik het voor elkaar gekregen om een boek uit te geven. Je laat zien hoe iemand zonder Nederlandse afkomst het heeft gedaan en dat geeft een positief beeld. Wij als Nederland mogen ook zeker trots zijn op mensen die niet per se uit Nederland afkomstig zijn, maar wel goede dingen voor elkaar krijgen. Daarnaast is mijn naam niet Nederlands en vragen mensen zich toch af waar je vandaan komt. Dan is het goed om een beetje informatie over jezelf te kunnen laten zien. 

Op je blog heb je een aparte categorie genaamd "Reality of life" waarin je elke twee weken mensen uit het echte leven aandacht geeft in de vorm van een vlog en een kort verhaal. Dit zijn persoonlijke, mooie of indrukwekkende verhalen. Binnen communicatie trends zie je dat vloggen tegenwoordig heel populair is. Waarom heb jij ervoor gekozen om vlogs te gebruiken bij deze verhalen?
Ik denk dat het veel interessanter is als er naast een geschreven verhaal ook bewegend beeld is en je iemand echt kan zien zoals hij of zij is, doet en praat. De geschreven verhalen die bij de vlogs staan zijn door mij geschreven, maar het zijn wel waargebeurde verhalen uit het leven van die persoon. Om het persoonlijker én beeldender te maken heb ik de vlogs erbij gemaakt, zo kun je echt een beeld aan iemand geven. Mijn website staat ook in het teken van "It's all a matter of perspective". Je kunt iets vanuit zoveel verschillende perspectieven bekijken en door persoonlijke verhalen van anderen te delen, wil ik mensen bewust maken van de verschillende kanten van een verhaal. Alle personen die ik op mijn blog voorstel hebben allemaal gemeen dat ze iets hebben wat indruk maakt. Op deze manier wil ik mensen de kans geven om hun verhaal te vertellen op hun eigen manier.

Wat wil je in de toekomst nog bereiken met je boek?
Ik zou het ontzettend tof vinden als Kleermakerszit in de Bruna terecht zou komen. Verder heb ik nog geen concrete doelen. Ik heb het momenteel zo druk, ik laat het allemaal op me afkomen.


Nou, de eerste droom van Layla is al verwezenlijkt: Kleermakerszit is vanaf vorige week inderdaad bij de Bruna te koop! Ik heb het boek ondertussen op mijn verlanglijstje voor kerst gezet en kan niet wachten om het te lezen. Ik wil Layla bedanken voor het leuke interview en wens haar natuurlijk heel veel succes en plezier met Kleermakerszit!


Kleermakerszit van Layla Alizadah is sinds een week in boekhandels en online te verkrijgen.
Uitgever: Clavis B.V.B.A.
Genre: Young Adult
ISBN: 978 90 44826 01 2



0 reacties:

Een reactie posten