VERHIP! guerrilla actie Tilburg

(foto Omroep Brabant, Rogier van Son)

Ik was het online trendwatchen een beetje zat en besloot om weer eens de straat op te gaan. Waar kan ik dan beter beginnen dan in Tilburg? Stiekem hebben ze daar vaak nog wel eens leuke en inspirerende plekken. Nietsvermoedend liep ik door de stad toen mijn oog opeens viel op een kinderbedje met knuffels en een zelfgemaakt afzetlint. Natuurlijk ging mijn trendwatch-radar meteen aanstaan. Wat is dit? Is het een gedenkplaats? Is het een lokale actie? Op mijn foto (onderstaand) is te zien dat er al meerdere knuffels uit weggenomen waren (in vergelijking met de bovenste foto), dus was het misschien een geïmproviseerd "gratis af te halen kraampje"?

Na nog eens goed gekeken te hebben, zag ik een bordje hangen met daarop VERHIP!. Ik besloot een foto te nemen en door te gaan, maar wel nog steeds met het kinderbedje in mijn achterhoofd.



Toen ik vervolgens zag dat het beeld van de man tegenover de Dionysius Heikese Kerk verkleed was en datzelfde zelfgemaakte afzetlint had, wist ik dat het bij elkaar hoorden. En ja, ik zag inderdaad ook hier weer het VERHIP! bordje. 
Achter het stadhuis kwam ik vervolgens de volgende aanwijzing tegen: een waslijntje met daaraan kleding en, uiteraard, weer een VERHIP! bordje. Nu besefte ik dat het waarschijnlijk om een soort guerrilla actie ging, maar ik wist nog steeds niet waar Verhip! nou precies voor stond. Helaas vergat ik van zowel het beeld als de waslijn een foto te maken en toen ik een aantal dagen later terugkwam, zag ik dat alleen het kinderbedje nog in de stad stond. (Wellicht waren de kleren van het beeld en de waslijn meegenomen door studenten van de TOP-week?)

Eenmaal aangekomen in Emma Winkelpassage kwam ik erachter wat het was. Een grote, vrolijke piano bekleed met de meest onmogelijke voorwerpen verraadde dat het een actie was van kringloopwinkel La Poubelle.


VERHIP! is het atelier van La Poubelle waar oude spullen hergebruikt worden en tot iets prachtigs gepimpt worden. Zo maken ze tassen en kussens van oude kleding, maken ze houten vogelhuisjes met poppetjes en theekopjes en worden er van de gekste materialen lampenkapjes gemaakt. Deze creaties worden vervolgens 'als nieuw' verkocht in de kringloopwinkel.
In het atelier werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door in het atelier te werken krijgen ze werkervaring en kunnen ze zich (met opleiding) voorbereiden op de reguliere arbeidsmarkt. Een prachtig sociaal concept! (foto van La Poubelle)


Door de verschillende spullen zonder toelichting door het centrum van Tilburg te plaatsen, kreeg atelier VERHIP! op deze manier veel aandacht met hun guerrilla actie. Meerdere mensen gingen op zoek naar wat VERHIP! nou precies inhield. (Al hadden niet veel Tilburgs in eerste instantie door wat het nou precies was... Kijk hier een video om de reacties van Tilburgers te zien).
Een hele coole manier om aandacht te vragen voor een atelier met een mooie betekenis. Het is zoals La Poubelle het zelf zegt: Kringloop met een goed verhaal!

Hier nog wat foto's van de wonderschone piano in de Emma Winkelpassage. Geweldig mooi gemaakt!










0 reacties:

Een reactie posten